top of page

Torpedo 18B (1950)


Dette er ikke første posten om Torpedo. Jeg skrev tidligere også om en senere modell, faktisk en som bare var 4 år senere enn denne. Allikevel føler jeg for å poste om denne også, bare fordi den er så vakker.


Torpedo lanserte sin 18A og 18B i 1937. Den så da ganske lik ut som den over her, men i blank, typisk svart lakk. 18B var så i salg helt inn i midten av 60-tallet. Den ville se flere iterasjoner av designendringer, og mange produsenter ville nok faktisk valgt å gi modellen et annet navn etterhvert for å gi mer inntrykk av innovasjon, men Torpedo holdt på navnet.


Det er ikke helt uten grunn at de gjorde det heller. Over tid endret detaljer jeg som fasongen på ytterskallet, størrelsen på returarmen, formen på tastene (og materialet), og noen nøkkelfunksjoner her og der. Men kjernen av maskinen er faktisk lik. Designet funket veldig, veldig bra, og selv om du kan kjenne en bedring av funksjoner under bruk fra de eldste modellene til de senere, er maskinen bygget på mer eller mindre det samme designet.


Det er ikke dermed sagt at du kan plukke opp en Torpedo fra 40-tallet og regne med å kunne ta alle deler fra den for å reparere en fra 60-tallet, men til en viss grad kan du faktisk det. Ytelsen er også veldig lik, så det skal en trent hånd til for å merke forskjellen på en eldre mot en nyere, men generelt er de nyere bare satt sammen med litt mer finesse. Naturlig nok da teknologi for maskineri ble mer og mer presist med tiden som gikk, så senere maskiner kunne virkelig få nesten mikrometerpresisjon i sammensetningen sin.


Maskinen i galleriet her er egentlig fra Tyskland. Dvs, alle Torpedo-maskiner er fra Tyskland, da Torpedo Büromaschinen Werke AG ligger nettopp der, men jeg kjøpte maskinen fra en Tysk eier. Dette synes også godt ettersom maskinen har QWERTZ-tastaturlayout. Denne generasjonen av modellen er ikke umulig å finne i Norge. Faktisk hadde jeg en periode en grønn en med plast-taster for et par år siden. Men jeg solgte den videre og angret faktisk litt på det salget, og når denne kom for salg i virkelig plettfri tilstand, med glasstaster, og til en akseptabel pris, så kunne jeg ikke motstå. En kontakt i Tyskland ordnet med å hente maskinen for meg, og fikk sendt den hit etter alle kunstens regler. Den kom helskinnet frem, og pryder nå samlingen med sin upåklagelige tilstand og lekre farge.


En dag kan det hende jeg prøver å finne på å konvertere maskinen til et QWERTY layout, men det er ikke viktig. Per nå er jeg mer enn glad for å bare kunne skrive med noe som fryder øyet så mye som denne gjør.

Siste innlegg

Se alle

コメント


bottom of page