top of page

Ofte stilt spørsmål: Hva er maskinen min verdt?

Oppdatert: 9. des. 2022

Denne nettsiden får ikke all verden til trafikk, men det hender det tikker inn noen spørsmål via kontaktskjema, noe jeg alltid setter pris på naturligvis. Et spørsmål som gjentar seg fra tid til annen, er en eller annen variant av "Hei. Jeg fant denne skrivemaskinen på loftet/i kjelleren/i boden til min bestemor. Vet du om denne er verdt noe?"


I denne posten tenkte jeg prøve å gjøre et forsøk på å gi et slags svar på dette, men vær allerede nå klar over at hvilke maskiner som kan være mye verdt og hvilke som ikke er det, svært sjeldent følger noen konkret tommelfingerregel. Det er dessverre ikke så lett som å si at "denne maskinen er x år gammel, ergo er den verdt y kroner".


Faktorene jeg kommer til å gå igjennom, er som følger: Alder, tilstand, etterspørsel, variasjon, og marked. Et bonuspunkt er naturligvis også "historie". Allikevel, med alle disse faktorene tatt høyde for er det allikevel én ting som overstyrer alt, og kan føre til at ting selges mye dyrere enn hva maskinen objektivt kan ansees å være verdt: Individuell desperasjon.


Helt til slutt i posten vil jeg ta for meg noen teknikker du som selger kan benytte deg av om du er usikker på hvilken pris du skal sette. Om du ikke bryr deg stort om hva som kan ligge bak en maskins verdi, kan du hoppe til siste avsnitt i artikkelen.



Alder

Antikk, svart skrivemaskin fra Underwood
En Underwood No 3 fra 1920, et eksempel på en maskin som er både antikk og vanlig

La oss starte med faktoren folk flest tenker at må bety maskinen er verdt mye penger. Det er ingen hemmelighet at antikviteter kan gå for høye summer, men det er ikke dessverre helt så enkelt som at alder = penger. Jeg pleier å si at alder kan fungere som et multiplum, spesielt i kombinasjon med 'tilstand', men den kan ikke ene og alene definere verdi. Mao kan alderen forsterke en verdi, men det kan ikke ene og alene sette en.


Saken med alder er at tidens tann påvirker andre faktorer som har langt mer å si for verdien; nemlig tilgjengelighet og tilstand. Vi kommer tilbake til konseptet 'tilstand' senere. Oppstår det nok slitasje blir maskinen enten ødelagt, eller så vil en eier kanskje bare blir lei den og slenger den på søppeldynga. Med andre ord kan vi si at alder er ikke det som gjør at en ting blir mer verdt. Det er hva som kan skje med tingene over alderen. Tid har det med å gjøre at det blir færre og færre av en ting, og dette bringer oss til tilgjengelighet, som jeg snakker mer om under 'etterspørsel'.


Ta for eksempel en av av de vanligste gamle skrivemaskinene vi finner i hele den vestlige verden i dag: Underwood No 5. Denne maskinen ble produsert helt tilbake til 1900 og opp til 1933. Dette var en av historiens mestselgende maskiner (spesielt om man tenker 'per capita'), og de solgte i flere millioner eksemplar, noe som er ekstra utrolig når man tenker på at i tidlig 1900-tallet levde det rundt 2 milliarder mennesker i verden mot dagens 7.7 milliarder. I tillegg ble maskinen konstruert ekstremt robust. Faktisk så robust at selv om den hadde sin høytid for 100 år siden er det fremdeles veldig mange av dem som har overlevd til i dag.


Maskinen er med andre ord gammel. Gammel nok til å bli definert som antikk. Allikevel kan du nesten alltid gå på Finn.no og finne minst ett eksemplar omtrent når som helst. At de sluttet å lage maskinen for snart 100 år siden har ikke gjort maskinen sjelden, og følgelig er fremdeles markedet mettet den dag i dag. Med bare litt tålmodighet kan man som regel ordne seg en av disse ikoniske maskinene for mellom 2-400kr.


Allikevel er det andre faktorer som kan føre til at selv en Underwood No 5 kan bli mye verdt. Som sagt er alderen kun en tilleggs faktor. De virkelige grunnlagene til hvor mye verdt en maskin kan være er de vi kommer til nå:



Tilstand

Gammel, skitten og rusten skrivemaskin
En Pittsburg Visible fra 1900 som har sett bedre dager

Maskinens tilstand vil alltid være en sterkere faktor for 'ettertraktethet' enn alder alene er, men de to jobber i tett samarbeid for å etablere verdi. Tilstand kan også sies å være en faktor som lager 'klasser' av tilgjengelighet, ettersom en 100 år gammel maskin i dårlig stand er langt vanligere enn en perfekt bevart en. Man kan kanskje finne rikelig med noe slitne Underwood No 5 maskiner, men en helt skinnende blank, ren og perfekt bevart en er ekstremt sjeldent.


Som et eksempel: Jeg har allerede etablert at Underwood No 5 maskiner i Skandinavia selger for kanskje 2-400 kroner, noen ganger litt mer. Dette avhenger av tilstand, men de aller, aller fleste maskiner har en tilstand som tilsier denne relativt lave verdien. I Sverige tidligere i år (2022) dukket det opp en nesten perfekt bevart Underwood No 5. Den stod på en orginal treplate og det fulgte med et metall-lokk med bærehank. Inni lokket var de orginale bruksanvisningene og orginale rensebørstene. Selv lokket som har beskyttet maskinen i alle disse årene var i fin stand. Det var knapt merker på dekaler og malingen var fremdeles skinnende blank. Alt dette i en maskin som var over 100 år gammel. Denne maskinen solgte på nett for 4.000 NOK. Altså nær 100 ganger så mye som hva andre maskiner av samme modell typisk gjør.


Tilstand er derfor en sterk faktor som kan utgjøre en stor forskjell på pris, men hva mange undervurderer er hvor mye en enkelt skade kan påvirke verdien. Det er ikke gøy for noen som prøver å etablere hva deres maskin er verdt å få vite at en perfekt bevart maskin av modellen de har kunne være verdt 4.000kr, bare for å måtte innse at deres modell har skader som kanskje trekker dette ned flere tusenlapper, selv om det bare er et par feil på den. Men hvorfor er det slik?


For en samler og restauratør vil som regel mattestykket for hvorvidt en maskin er verdt kjøpet for dem være basert på hva perfekt bevarte maskiner selger for. De vil så trekke fra hva de må betale selv for deler, samt tiden de kommer til å bruke på å reparere maskinen. Det kjedelige faktum for oss som driver med dette, er at originale deler til gamle maskiner kan være veldig dyre. Det er noe sjeldent at samlere selger deler til gamle og sjeldne maskiner i utgangspunktet, og når noen først gjør det er det ofte flere om beinet. Priser kan presses opp, og selv om delen som trengs bare er 1 av 800 deler som utgjør maskinen kan prisen bli opp til 1/8 av hva modellen selger for i god stand (tatt litt på nesen for effekt selvsagt).


Si at en modell er verdt 5.000 kroner i perfekt stand, og du har akkurat det bortsett fra én manglende del som er et kjent problem med modellen. Det kan fort være at selv om det bare er én del, kan den ene delen koste nær 1.000-1.500,- å kjøpe, importere og montere. Hvis man i det hele tatt finner den. Det er ikke da bare prisen det vil koste å få tak i delen, men også risikoen man tar ved at man kanskje ikke finner den. Derfor er det mange som ikke vil være interessert i maskinen i det hele tatt på grunn av mangelen, og mange som ikke vil være villige til å ta risikoen med mindre prisen veier opp for det. Følgelig kan slike tilfeller føre til stuping av verdi selv for verdifulle modeller.



Etterspørsel

Skrivemaskin av typen Hermes 3000 med kurvede former og grønn farge
En av de mest ettertraktede skrivemaskinene i dag, Hermes 3000

Dette er kanskje den faktoren de fleste finner naturlig. Jo flere som ønsker en ting, jo mer er den verdt. Man kan nok fint si at etterspørsel er tett beslektet med den overstyrende faktoren 'desperasjon'. Altså folk som er over-villige til å legge mer penger i det. Det er "masse-desperasjon" som virkelig kan få en verdi til å skyte i været.


Det kanskje aller beste eksempelet på dette er Hermes 3000 i USA. Denne maskinen ble laget på 60-tallet og er ansett som mange til å være "toppunktet for skrivemaskiner", men viktigst av alt er det også en håndfull kjendisser som har offentlig berømmet modellen og følgelig gjort at mange har fått øynene opp for den. En maskin av denne modellen i svært god tilstand kan i det amerikanske markedet gå for så mye som 4.-5.000,- (med flaks kanskje mer) gitt at flere de mest ettertraktede variasjonene (for eksempel generasjon av modellen, farge på tastene og skrifttype) er på plass i modellen. For mer om dette, se seksjon om 'variasjon'.


Dette er en del mer enn hva de aller fleste andre typer maskiner går for, selv antikke modeller i god tilstand. Og det verste er at modellen over hodet ikke er sjelden heller. Det finnes mange tusen av den, og allikevel er den ettertraktet nok til at prisene har skutt i været langt forbi selv enkelte sjeldne maskiner.


Jeg skrev en egen post om akkurat denne modellen hvor jeg spekulerer noe i hvorfor dette kunne skje akkurat denne modellen.


Her er det kun god innsikt og kjennskap til markedet som kan hjelpe med å vite om akkurat din maskin er nettopp en slik modell. De eneste måtene å vite dette på om man ikke er allerede bevandret i feltet er å spørre noen, eller å grave i 'solgte annonser' på eBay for eksempel. Mer om dette i seksjon om "Hva skal jeg ta?".


Variasjon

Variasjoner i modeller og modell-generasjoner har i høyeste grad påvirkning på pris, da noen variasjoner er mer ettertraktet enn andre. Som et eksempel kommer Hermes 3000 i tre generasjoner, der den eldste er mer ettertraktet enn sine yngre brødre, og den mellomste igjen mer ettertraktet enn den yngste. Den andre generasjonen har også to fargevariasjoner på tastene der den ene har en "mintgrønn" farge, og den andre har hvite taster. Av disse to er den grønne varianten er mer ettertraktet enn den hvite. Disse faktorene påvirker gjerne etterspørselen en god del.


Som et eksempel: Nylig (per 10. mai 2022) kom en 2. generasjon Hermes 3000 med hvite taster på markedet i Oslo. Den ble lagt ut for 900,- og solgte i løpet av den samme kvelden. For en stund tilbake kom en Hermes 3000 av den tredje og kanskje minst ønskede generasjonen for salg. Den ble lagt ut for 500,- og ble liggende ute en stund før den til slutt solgte. Hvorvidt den solgte for 500,- eller om noen gav et lavere bud som ble akseptert vet jeg ikke så klart, men det som er det viktigste poenget her er at den ble liggende en stund før den solgte.


Som en tredje sammenligning finnes en såkalt 'rebrand retailer' ved navn Scheidegger som kjøpte inn maskiner fra andre produsenter med sitt eget navn på seg. En ganske vanlig ting før i tiden. De kjøpte blant annen inn 3. generasjon Hermes 3000 maskiner og kalte den Scheidegger International 5000. Dette er på alle måter en Hermes 3000 maskin, men fordi det ikke står "Hermes 3000" på den faller interessen med en gang. Maskinen ble lagt ut for 500,- og lå til annonsen gikk ut på tid. Den ble postet på nytt flere ganger med lavere pris, helt til prisen var nede i 200,- før den ble solgt. Mer eller mindre samme maskin på innsiden, men etterspørsel regjerer pris.


Skrift printet på papir av skrivemaskin med forskjellige tegnsett
En samling alternative teksttyper man kan finne i skrivemaskiner

En annen variasjon i skrivemaskiner som er ofte etterspurt er forskjellige skrifttyper. Hvis maskinen er en uinteressant modell for en samler, men kommer med en lite vanlig og ganske spennende skrifttype er det mange samlere som kan snu helt på inntrykket sitt av maskinen og ønske å kjøpe den for en del mer enn de kunne vært villige til å betale ellers.



Marked

Hvilket marked maskinen selges i er meget avgjørende. Her i Norge har vi ikke mange samlere, men det er noen. Nok til at det faktisk er en markedskraft som kan presse prisen opp, iallfall litt, for de rette maskinene. Det er allikevel ingenting i nærheten av USA. Mens maskiner i USA kan ofte selges for mellom 1.000 til 2.500 kroner kan tilsvarende modeller i Norge selges for alt mellom 200 til 600 kroner. Det er bare ikke den samme etterspørselen her.


Det er mulig for også oss Nordmenn å begi oss ut på eBay for å selge maskinene våres til det Amerikanske markedet, men da følger det et par faktorer mange glemmer å tenke på: Shippingkostnader, risiko, og eBay-gebyrer.


Først og fremst: eBay tar 12.9% av salgsbeløpet ditt som gebyr for å ha mediert salget. Selger du en maskin for 1.500 kroner vil eBay ta omtrent 200 av de.


For det andre: Shippingkostnader. Å sende en middels stor skrivemaskin til USA koster fort opp mot 1.000 kroner for shippingen alene. I tillegg man ta med i beregningen at du må pakke inn maskinen godt og forsvarlig, noe som fort kan kreve materialer til oppunder 200 kroner. Solide pappesker, bobleplast, og annet polstrende fyll er ikke gratis selv om de kanskje ikke koster mye.


Om maskinen kjøpes for 800 kroner, men sendes i post for 1.000 og har innpakningprodukter til 200 ender prislappen for mange opp på et nivå der de like gjerne kunne kjøpt maskinen fra noen i USA, særlig når det også løper en tredje faktor vi ikke har snakket om enda: Risikoen.


Livet som postpakke er et hardt liv og de utsettes for mye påkjenninger, spesielt når det skal "over dammen". Amerikansk postvesen er heller ikke kjent for å behandle pakker pent. Ikke mange vet hvordan de skal pakke en skrivemaskin for at den skal sendes så trygt som mulig i posten, og selv om maskinen er pakket inn etter alle kunstens regler kan det fremdeles gå galt. Det florerer av historier fra kjøpere som forteller at maskinene deres har kommet ødelagt frem. En tragedie som alltid fører til skuffelse og i noen fall dramatiske konflikter mellom selger og kjøper der én av dem bli sittende igjen og oppleve det hele blodig urettferdig. Dette sørger for at mange Amerikanere velger å ikke kjøpe fra Europa i det hele tatt, med mindre det er en selger som har bevist at de vet hva de driver med.


En annen grunn til at man skal være litt forsiktig med eBay er at eBay verdsetter kjøperne voldsomt mye mer enn de verdsetter selgerne. Det er kjøpers marked på eBay, og det skal ikke mer til enn kjøpers ord for at du kan bli tvunget til å gi pengene tilbake hvis noen finner på å rapportere maskinen som skadet i frakt. Du må da betale både hva kjøperen betalte for maskinen, og frakten. Når frakten koster oppunder 1.000 kroner kan det bli en kjip smekk å få.


Det ansees som ditt ansvar å pakke maskinen forsvarlig, og selv om posten kjører over pakken din med lastebil er det slik eBay ser det fremdeles du som står som innehaver av risikoen. Det er mange selgere som har blitt scammet av kjøpere på denne måten, og mens eBay kan bli skeptiske til kjøpere som viser et mønster av å anmelde produkter kjøpt som skadet, er det allikevel veldig lett for en kjøper å rope ulv. Dette er en risiko du må ta med i vurderingen om du ønsker å forsøke å maksimere gevinsten din.


Historie

Det er verdt å nevne et naturlig tilleggspunkt for verdivurdering: Nemlig hva maskinen ble brukt til, eller hvem som eide den. Tilhørte skrivemaskinen noen som skrev illegale aviser under krigen for eksempel? Var den forrige eieren en kjent forfatter? Som et eksempel: En rød Underwood Portable 4-bank kan fange en høvelig grei sum i USA på kanskje $150-200 +/- avhengig av tilstand. Når en auksjon solgte en slik rød maskin med signaturen til Orson Welles på, fra en tid hvor han kan ha jobbet med Citizen Kane på maskinen, endte maskinen med å selge for $33.378.


Et viktig punkt her å legge til er samtidig at slike historiske tilknytninger må ha dokumentasjon. Gjennom tidene er det mange funn som folk tolker til å ha tilhørt en kjendis, men uten bevis kan vi ikke vite at det er tilfellet for sikkert. Signaturer fra kjente folk må autentiseres og dokumenteres, historiske tilknytninger må kunne bevises, og hvis et kjent menneske har eid maskinen før må det også foreligge noe bevis.


Det beste er om maskinen har spesielle og lett gjenkjennbare merker på seg som er dokumentert i et bilde av den kjente personen og maskinen deres, men jo eldre dette er jo vanskeligere kan det bli. I noen fall har objekter blitt tilknyttet en kjent person ved at kjendisens barn går god for at denne spesifike tingen tilhørte deres foresatte, men etterkommerens rkyte og troverdighet vil da som regel bli tatt med i betraktning.


Følgelig kan vi si at historisk verdi kan potensielt være en voldsomt forhøyende faktor, men det er vanskelig å opprette nok bevis til å oppnå de mest verdifulle forhøyningene.

Desperasjon

Den mektigste multiplikatoren for hvor mye penger en maskin kan bli solgt for er naturlig nok desperasjon. En samler som har et ekstremt sterkt ønske om å få tak i en veldig spesifikk maskin vil være langt mer villig til å kjøpe en maskin som er priset radikalt høyere enn den burde være. Det er disse kjøperne du som selger naturlig nok helst vil møte, da det er disse som vil betale deg akkurat hva du ber om uten spørsmål om maskinens tilstand. Det er disse kjøperne som gjør at å sette en bestemt verdi på en skrivemaskin er, uansett hvor nøye man gjør forhåndsundersøkelsene sine, alltid en viss grad av å stikke en fuktet finger i luften. Man vet rett og slett ikke. De dukker brått opp, og mange vet ikke selv at de kan være en av dem. Jeg har selv betalt mer for en maskin enn jeg bør på grunn av denne effekten, så den er i høyeste grad ekte.



Hva skal jeg ta?

Hånd som holder en seddel penger
Det kan være vanskelig å gjette på hva som er rimelig

Det aller første du må gjøre er å vurdere hvorvidt du helst vil holde deg på den tryggere siden av saken, eller om du er villig til å ta en risiko. Altså vil du selge på internett og holde det til Norge med kjente systemer og betalingsmidler, eller om du vil høyne risiko for forhåpentlig større gevinst. Med andre ord: Skal du selge på Finn.no eller på eBay.com ?


Du kan også vurdere om du vil selge på etsy.com hvor flere driver forretning med å restaurere maskiner og selge dem der. Du kan også for all del se etter pris-tips der, men selgere på etsy er i samlermiljøet notorisk for å ta voldsomme summer for sine maskiner. "Etsy-priser" har rett og slett blitt et annet navn for overprisede maskiner.


Når du har bestemt deg må du først vurdere om det er andre annonser for den samme modellen på markedet du ønsker å selge i. Se på hva de andre annonsene prøver å ta, og se på hvor lenge de har ligget ute til salgs. En maskin som er 2.000 kroner dyrere enn de andre og har ligget til salgs i et år er ikke en god indikator på en maskins verdi. Det er de solgte annonsene som styrer verdi, og dette er litt vanskelig på Finn, da man ikke kan søke i solgte annonser, og fordi at selv om en annonse ligger ute til 1.500,- er det ikke sikkert den har solgt for nettopp det. Det er ikke unormalt at kjøpere gir motbud og kan noen ganger få produkter billigere.


Du kan også gå på eBay, uavhengig av om du vil selge der eller ikke, og søke opp tidligere solgte annonser. Hvis du søker opp navnet på modellen du vil selge, og så filtrerer søket ditt på solgte annonser vil du kunne se hva tilsvarende modeller faktisk har solgt for de siste månedene, noe som er et langt mer nyttig for estimat for markedsverdi. Her må du ta med i betraktning hvor det forrige objektet ble solgt fra, og hvilken selger som solgte den.


En maskin solgt i USA vil være mer aktuell for kjøpere i USA å by høyere på, fordi det er mindre risiko for dem å kjøpe den. Det finnes også flere pålitelige og dyktige selgere på eBay som har solgt mange maskiner og fått godt rennommé. Maskiner solgt av disse selgerne er også mer troende å fange høyere summer selv om de ikke er i USA, fordi folk stoler på at de vil pakke maskinen godt inn. Fellesfaktoren her er altså at risikoen senkes.


Hvis du lager deg en helt fersk profil på eBay og legger ut maskinen kan du neppe forvente å få inn samme mengde bud som en selger med over 5.000 positive anmeldelser gjør. (Med mindre du selger den akkurat rette tingen som griper flere folks desperasjon selvsagt).


Ønsker du å selge på Finn, men vil bruke eBay som mål på verdi må du da ta med i betraktning at markedet her er ikke like hett som på eBay. Det er nesten sikkert at du ikke kan legge ut annonser på Finn med eBay-priser og regne med å få et salg på det. Nesten.


Uansett er det ikke verre enn at du kan legge ut maskinen for salg til en "amerikansk pris", og se om noen kommer og gir et bud. Har du godt med flaks kan det jo til og med hende du finner en desperat sjel som vil kaste seg over muligheten til prisen du ønsker tross alt. I verste fall melder ingen seg og du kan prøve å poste den igjen senere for en lavere sum helt til en kjøper eventuelt biter på. Alternativt kommer kanskje noen med bud på maskinen som er lavere enn du ber om, men da kan du jo ta stilling til budene etter hvert som de kommer inn.

674 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page